Saturday 4 March 2017

TUKAR DOOR LOCK

Semalam saya ke Bertam jalan-jalan dan alang-alang di kedai hardware tu, saya beli 2 set 'mortice door lock' nak ganti door lock rumah sewa yang dah rosak. Harga dalam RM15/set. Ni yang paling murah di kedai tu...ada lagi set yang lebih berkualiti dan semestinya harga lebih tinggi lah!

Moritce door lock yang murah punya!

Hari ni ada kesempatan masa nak tukar door lock nih. Pintu memang dah sedia ada lubang di kayu...so dah skip satu part yang kompleks! Sebab memang saya tak ada tools nak buat lubang, alur dan groove di pintu..tengok pun macam leceh lah!

Cylinder lock type...normally banyak rumah baru pakai jenis ni. Rumah sewa saya 'ol skol' type hehehe. Imej dari Google


Kalau setakat nak ganti lock pintu ni, saya rasa mortice lock type ni lagi senang dari cylinder lock type dari segi penggantian pemasangan. Saya rasa 5 step sahaja diperlukan untuk install semula mortice lock berbanding lebih dari 8 step diperlukan untuk install cylinder lock. In case nak install door lock untuk pintu baru yang belum lagi ada korek lubang...haaaa...memang cylinder lock type pula yang paling senang!


Door lock part. Imej dari Google

5 step yang saya kata...
1. Cabut dan tanggalkan semua unit mortice lock dari pintu
2. Mulakan dengan masukkan unit 'lock body'
3. Slot masuk key ke spindle hole, adjust bagi sama jarak antara bahagian pintu dalam dan luar.
4. Pasang handle unit/lever di dua-dua belah pintu..dengan memastikan key masuk ke spindle hole di lever unit dengan betul.
5. Pasang skru, ketatkan semua!

Saya tak tukar strike plate sebab takde rosak apa. Kalau nak tukar..jadi 6 step la hihihi!

Siap...test anak kunci dan projek hari ini selesai!


#ShareAndSpread!
#DekoRenoDIY
Mr. K

No comments:

Post a Comment