Saturday 4 March 2017

JALAN-JALAN KE BERTAM

Hari ni hari Sabtu, sekali sekala bawa keluarga keluar dari rumah dan kita bawa jalan-jalan. Tak kira bawa lah keluarga anda jalan-jalan melancong, berpiknik tepi pantai atau sungai, ronda-ronda shopping complex, menonton wayang atau bawa tempat makan best. Hari ini saya bawa keluarga saya ke Bertam, nak tengok satu kedai menarik di sana yang saya dapat cari dalam internet.
Kedai yang dimaksudkan adalah kedai hardware 'semua di bawah satu bumbung'...anda boleh jumpa...

Rupa kedai nya


tiles, jubin, pintu kayu, pintu bi-fold, cermin, mangkuk jamban, pipe, bidet, hood dan hob, faucet, water heater, regular hardware item (hammer, skru, playar bla-bla), cat, electrical items (MCB, RCCB, trunking, wayar pelbagai saiz, kunci pintu yang bermacam-macam, power tools (drill, hammer drill, blower, water jet, grinder, heat gun), mentol lampu, downlight uplight pendant chandelier, blind, kipas siling kipas meja, wallpaper, pasir, bumbung genting asbestos metal deck, tangga...


Ahhhhhh...panjang berjela and macam-macam lagi item yang dijual di kedai nih. Hebat!! Saya teruja bila melangkah masuk ke kadai ini kerana tak banyak kedai berkonsep sebegini (semua keperluan rumah di bawah satu bumbung). Kalau ya pun ada, biasa yang banyak kita jumpa kedai tiles jual sekali dengan barangan toilet. Ni kedai hardware jual juga lampu dan peralatan elektrik.

Nama kedai,  Megahome Depot. Lokasi di Pongsu Seribu, Bertam. Gunakan Google Map App dan masukkan carian Megahome Depot...atau taip search Google...memang ada tunjuk lokasi kedai ni di maps atau Google. Dibuka setiap hari kecuali Ahad..Ahad cuti yer.

Pintu ada, kunci ada...eh..macam-macam lah

Mengujakan...kedai berkonsep sebegini memberi ruang untuk wife dan anak-anak mengetahui lebih jelas rupa, bentuk dan fungsi sesuatu hardware. Diaorang (dan kita juga) boleh pegang, belek-belek, hafal harga periksa spec tengok. Maklumlah kadang-kadang hal beli hardware rumah ni biasa customer order depan tauke, tauke masuk dalam dan ambil bawa tunjuk. Kadang-kadang kita pun tak tahu apa nama sebetulnya sesuatu hardware yang jenis jarang-jarang kita beli...berpeluh nak terangkan kat tauke apa bentuk dan fungsi sebab tau tau nama bendaalah tuh! Lagi satu apa sebab wife pub nak ambil tahu...sebab biasanya si suami atau lelaki most of time yang ambil tahu. Beli di kedai, sampai rumah terus pasang, wife pun tak sempat tau macam mana punya bentuk asal. Tunjuk kat wife 'ni la rupa MCB yang ganti terbakor itu hari!'. Wife tengok kita terkebil-kebil...sah tahu apa la tuu!


Usya harga lampu..korang nampak tak?

Nak banding bab harga...macam biasalah ada benda yang mahal ada item yang relatifnya murah. Saya berpendapat lampu, sinki, hood and hob agak sedikit mahal. Yang lain-lain ditawarkan pada harga biasa dan masih berpatutan. Ada item yang saya cari tak jumpa di hardware lain...contohnya tombol pintu yg agak rare...saya terus beli nak ganti tombol tu sebab yang lama dah rosak. Harganya RM15...kat Pasar Karat pun jual RM20 tau!

Wife pun dah plan apa nak beli bila tengok barang hardware ni. Dia dah berkira-kira nak beli padlock St. Gucchi sebab dia kata lasak dan bermutu. Then saya pulak dah plan in next visit saya nak beli bracket lampu gantung untuk projek DIY. Murah dan dah jenuh cari di merata kedai tapi tak jumpa.


#ShareAndSpread!
#DekoRenoDIY
Mr. K

No comments:

Post a Comment