Thursday 9 March 2017

LAMPU PERCUMA!

Balik kampung hari ini, sambil saya duduk diam di bangku belakang dapur makcik wife saya tanya saya tentang lampu dinding lamanya.

"Boleh guna lagi tak lampu ni". Ujar makcik tu.
"Mai bagi saya check tengok". Jawab saya.

Makcik saya pun masuk ke dalam semula. 2 minit selepas tu dia bawa keluar 1 beg kertas dengan kandungan berisi lampu dinding. Belek punya belek gelas kacanya masih OK, cuma kotor debu dan kesan cat terpalit sedikit dan boleh dicuci dengan air. Besi sedikit berkarat...hanya perlu spray semula bagi berkilat balik.


"Cari mentol saiz lampu tu...tak jumpa!". Makcik  tu mengeluh.

Saya berasa hairan. Lantas saya periksa tapak mentol lampu itu.

"Saiz ni ada..bukan yang besaq biasa...ni yang jenis kecik-kecik saiz 14 kot nih" Saya belasah jawab bila saya kenalpasti saiz mentol yang diperlukan bukan saiz E27...mungkin saiz E14 atau E11 screw type.
"Cari la tengok...nak...ambil la pasang kat rumah baru". Dia menjawab.

Saya hanya mengangguk tersenyum. Shukran!! Benda free yang boleh dipakai lagi. Saya pasang balik kaca lampu tu dan tunjukkan kepadanya bentuk asal lampu itu.

Mentol saya boleh cari di kedai. Hanya bawa base lamp ke kedai dan uji saiz mentol jika tidak yakin. Walau gayanya 'old skol' tapi saya mula berkira-kira bagaimana untuk membentuk lampu ini menjadi elok semula.

Bukan sekarang ni la...tapi lain masa nanti!

#ShareAndSpread!
#DekoRenoDIY
Mr. K

No comments:

Post a Comment