Friday 3 March 2017

NAK BELI TANGGA ATAU TIDAK EK?

Kalau malas..pakai aje meja dan kerusi buat bagi cara nak capai tempat tinggi..kan? Tak pun buat tangga guna kayu beroti aje...jimat banyak duit tuh! Lagi best..tebalkan muka pinjam tangga jiran, itupun kalau jiran ada tangga lah!

Bak satu tangga weh! Korang memanjang bagi rosak!
Kredit imej google.com / WWE

Tapi saya bukan malas, dan saya tak pernah lagi beli tangga untuk kegunaan sendiri. Ketiga-tiga cara untuk mencapai tempat yang tinggi di dalam rumah dah pernah saya gunakan...kecuali saya jenis tak tebal muka, saya buat muka selamba aje hihi!

Bila ada rumah baru, saya memang dah nekad nak beli tangga lipat aluminum 6 step. Tangga 6 step aluminum sesuai kerana murah, ringan, mudah disimpan dan memenuhi jangkauan tempat setinggi 10 kaki atau 3.1 meter. Yang menyerabutkan kepala saya sekarang adalah keperluan untuk membeli tangga 11 step...memandangkan siling ruang tamu yang tinggi melebihi 13 kaki dan keperluan untuk memanjat sekali sekala bumbung untuk pemeriksaan kobocoran. Tapi...mungkin keperluan nak panjat tengok bumbung ni saya boleh bina tangga kayu aje. Masalah nya tangga sebegini berat dan sukar disimpan.

Nak pilih tangga berapa step ni pun kritikal juga! Tangga ada dari serendah 3 step sampai la lebih 18 step. Di bawah saya permudahkan kajian dengan saya sediakan 1 jadual ketinggian tangga dan jangkauan maksimum setiap step tangga.




Sebab tu saya dah kira-kira saya perlukan tangga dengan 6 step sebab sudah mencapai ketinggian maksimum 10 kaki untuk kerja pemasangan lampu, mentol dan kipas. Juga tak lupa kerja-kerja maintenance seperti cuci habuk kipas siling, tukar mentol terbakar atau tukar langsir tiap-tiap kali raya haha! Kalau pasang rail dan langsir...rendah la sedikit tapi lebih dari memadai untuk tangga 6 step berfungsi.

Harus diingat..kalau tangga terlalu rendah, anda mungkin lenguh kepala nak mendongak dan lenguh tangan nak menjangkau ke atas. Tinggi sangat tangga...takut-takut tangga tak muat masuk ke dalam rumah. Gunakan jadual seperti di atas untuk rujukan mudah anda.

Saya masih berkira-kira untuk membeli tangga 11 step atau tidak..nanti saya bagitau!

#ShareAndSpread!
#DekoRenoDIY
Mr. K

No comments:

Post a Comment